Oosterkerkstraat 18 te Leiden – In december 2020 zijn we begonnen aan de Oosterkerkstraat 18 in Leiden. De Meelfabriek is een industrieel complex van ca. 55.000m2. Een omvangrijk project, opgedeeld in faseringen.
De fabriek is in 1884 opgericht en sloot zijn deuren in 1988. Destijds was het stadsbestuur van de gemeente Leiden voorstander van volledige sloop van de fabrieksgebouwen op de industriële gordel van Leiden. Gelukkig is het behouden en wordt hier nieuw leven geblazen in de oude gebouwen. De oude en nieuwe gebouwen worden gevuld met woningen, een hotel, restaurant, sport en wellness voorzieningen, kantoren, winkels en ruimte voor kunst en cultuur.
Onze opdrachtgever Van der Wiel Bouw was opzoek naar een partner met veel ervaring in binnenstedelijke projecten. Projecten waarbij ruimte beperkt is en bereikbaarheid minimaal. Maar waar ook het punt is dat er rekening gehouden moet worden met omwonenden en omliggende winkels en bedrijven.
Fase 1: In december 2020 zijn wij begonnen aan de asbestsanering van gebouw B en E en in begin 2021 konden we starten met de sloopwerkzaamheden. Zo werd het 53 meter hoge Gebouw B, dat met één zijde aan het water grenst, volledig tot op de begane grond gesloopt. De bovenste laag werd manueel gesloopt, waarna we een 10 tons kraan op het gebouw gehesen hebben om de eerste 15 meter eraf te halen. De grote kraan doet de rest van het sloopwerk. Bij het monumentale Gebouw E halen we de gevel er compleet af, maken nieuwe uitsparingen en breken inpandige silo’s af.
Fase 2: Een jaar na de start van de asbestsanering van gebouw B & E konden we van start met de asbestsanering van Gebouw D. Deze silotoren ligt tussen een aantal andere gebouwen op de locatie en sluit aan op de Zijlsingel. Daardoor is dit gebouw lastig bereikbaar met materieel en vrachtwagens. We moesten daarom op zoek naar de juiste sloopmethode om dit werk veilig, maar ook vlot uit te voeren. We hebben gekozen voor de Japanse Sloopmethode. Daarvoor hebben we in eerste instantie twee kleine sloopkranen (5 tons en 3 tons kranen) op het dak van deze ca. 60 meter hoge toren geplaatst, die verdieping na verdieping sloopten. Al het puin werd in de toren zelf gegooid, zodat het puin in een later stadium in 1 fase kon worden afgevoerd. Net voor de bouwvak hebben we de kleinere kranen vervangen voor twee grotere kranen (26 tons kranen). Waarmee we de onderste drie verdiepingen tot op de grond afgebroken hebben. Vervolgens hebben zij het puin geladen op schuiten in de Zijlsingel, om het via het waterwegen net af te voeren naar de verwerker. De kranen zelf zijn ook aangevoerd via de Zijlsingel.